Nowością reformy systemu oświaty z 1999 r. są ścieżki edukacyjne, w zakres których wchodzą treści z różnych dziedzin wiedzy. Na wielu przedmiotach można rozpatrywać dane zagadnienie z różnych punktów widzenia. Przykładem jest ekologia, która pozwala całościowo postrzegać problemy współczesnego świata, tj. zagrożenia dla środowiska płynące z rozwoju przemysłu, wprowadzanie nowych niesprawdzonych technologii, nadmiernego eksploatowa-nia zasobów naturalnych, konsumpcyjnego trybu życia itd. Tworzenie świadomości ekolo-gicznej spoczywa głównie na szkołach. Za jej realizację są odpowiedzialni nauczyciele po-szczególnych przedmiotów, którzy powinni włączyć do własnego przedmiotu odpowiednie treści. Dokumentem, wytyczającym ogólny kierunek działań edukacyjnych i zarysowującym wyraźnie ich ramy, jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej o „Podstawie progra-mowej kształcenia ogólnego” (Dz.U. nr 14 z dnia 23 lutego 1999 r.). W zakresie edukacji ekologicznej zawiera on następujące cele, zadania, treści oraz oczekiwane osiągnięcia uczniów. Nowością reformy systemu oświaty z 1999 r. są ścieżki edukacyjne, w zakres któ-rych wchodzą treści z różnych dziedzin wiedzy. Na wielu przedmiotach można rozpatrywać dane zagadnienie z różnych punktów widzenia. Przykładem jest ekologia, która pozwala całościowo postrzegać problemy współczesnego świata, tj. zagrożenia dla środowiska płynące z rozwoju przemysłu, wprowadzanie nowych niesprawdzonych technologii, nadmiernego eksploatowania zasobów naturalnych, konsumpcyjnego trybu życia itd. Tworzenie świado-mości ekologicznej spoczywa głównie na szkołach. Za jej realizację są odpowiedzialni na-uczyciele poszczególnych przedmiotów, którzy powinni włączyć do własnego przedmiotu odpowiednie treści. Dokumentem, wytyczającym ogólny kierunek działań edukacyjnych i zarysowującym wyraźnie ich ramy, jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej o „Pod-stawie programowej kształcenia ogólnego” (Dz.U. nr 14 z dnia 23 lutego 1999 r.). W zakresie edukacji ekologicznej zawiera on następujące cele, zadania, treści oraz oczekiwane osią-gnięcia uczniów: - dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie; - dostrzeganie wrażliwości na problemy środowiska; - ukazanie zależności stanu środowiska od działalności człowieka; - ukazanie mechanizmów i skutków niepożąda-nych zmian; - wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabaw i pracy na stan środowiska naturalnego; - style życia i ich związek z wyczerpywaniem się za-sobów naturalnych. Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym. Prowadzenie obserwacji w najbliższej okolicy. Dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością. Podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu. Realizacja ww. treści powinna wpłynąć na wzrost świadomości ekologicznej młodych ludzi, a to z kolei stać się siłą napę-dową do zmian w ich codziennym życiu. Silny wpływ na świadomość ekologiczną ma edukacja ekologiczna w terenie, gdzie wprost widać wpływ zanieczyszczenia środowiska na ekosystemy leśne. Zderzenie piękna przyrody i degradacji środowiska pozostawia trwały ślad w psychice oraz wywołuje refleksje nt. życia w zgodzie z naturą. Opracowane materiały pomocnicze, takie jak: zeszyty ćwiczeń (Wiosna w lesie, Lato w lesie, Jesień w lesie, Zima w lesie i ekosystem lasu), karty pracy (Porosty, Poznajemy drzewa, Poznajemy krzewy, Pozna-jemy runo, Szkodniki lasu, Poznajemy zioła, Mrówki, Fitoindykatory wód) i książki (Ekologia w pytaniach i odpowiedziach, Słownik ekologiczny) można wykorzystać w realizacji ścieżek ekologicznych na lekcjach różnych przedmiotów w terenie.
w-tempus.pl